Do sieci można się zapisać poprzez kontakt z koordynatorem, doradcą metodycznym MODN:
- w czasie spotkań metodycznych,
- w czasie dyżurów doradców w MODN (poniedziałki, w godz. 15.30 - 16.00), osobiście lub telefonicznie (632112756),
- przez stronę internetową, zakładka <Kadra>, wybrać nazwisko doradcy, przedmiot, a następnie "Napisz do doradcy".
Wykaz sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli koordynowanych przez doradców metodycznych i konsultantów MODN w Koninie.
Pod wykazem zamieszczono opisy działania poszczególnych sieci.
1. Sieć nauczycieli wychowania przedszkolnego
2. Sieć nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
3. Sieć nauczycieli języka polskiego szkół podstawowych
4. Sieć nauczycieli języka polskiego gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
5. Sieć nauczycieli matematyki
6. Sieć nauczycieli historii i wos
7. Sieć nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
8. Sieć nauczycieli przedmiotów artystycznych
9. Sieć nauczycieli wychowania fizycznego
10. Sieć pedagogów i psychologów szkolnych
11. Sieć nauczycieli kreatywnych
12. Sieć dyrektorów szkół i przedszkoli
OPISY DZIAŁANIA POSZCZEGÓLNYCH SIECI
1. Sieć nauczycieli wychowania przedszkolnego
Sieć współpracy i samokształcenia (problemowa) „Współpraca z rodzicami sposobem ujednolicenia oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego”.
Cele:
Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami dotyczącymi włączenia rodziców w rozwiązywanie trudności wychowawczych i problemów z zachowaniem wychowanków, ujednolicenia oddziaływań wychowawczych rodziców i przedszkola. Owocem działalności sieci mają być przykłady dobrych praktyk w postaci modelowych scenariuszy zajęć do pracy dziećmi oraz materiały dla rodziców do pracy z dzieckiem w domu.
Cele szczegółowe:
1. Nabyć umiejętności skutecznego wspierania wychowawczych kompetencji rodziców.
2. Poszerzyć wiedzę na temat pracy z dzieckiem przejawiającym trudności wychowawcze.
3. Uzyskać wiedzę na temat wzmacniania poczucia własnej wartości każdego dziecka.
4. Nabyć umiejętność budowania dobrych kontaktów interpersonalnych z rodzicami.
5. Poznać sposoby radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi w grupie przedszkolnej.
6. Wymiana doświadczeń.
7. Możliwość zawarcia nowych znajomości zawodowych.
8. Uzyskanie merytorycznego i metodycznego wsparcia.
9. Praca zespołowa nauczycieli.
10. Analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników.
11. Współpraca między przedszkolami.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 1 raz na kwartał, w terminie zaproponowanym przez koordynatora i/lub z inicjatywy członków sieci,
b) spotkania z inicjatywy doradcy i nauczycieli w terminie wspólnie ustalonym,
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, odnalezionymi w zasobach Internetu czy uzyskiwanymi podczas udziału w szkoleniach, kursach, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań i tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności na spotkaniach sieci oraz krótka notatka służbowa sporządzona przez doradcę metodycznego na temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oraz przydatność w pracy z dziećmi, oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny oraz podczas wspólnych rozmów na każdym spotkaniu sieci.
2. Sieć nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Cele:
1. Doskonalenie umiejętności zespołowego uczenia się nauczycieli (uczenie się z innymi i od innych).
2. Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym.
3. Wprowadzanie międzyszkolnego wymiaru doskonalenia się nauczycieli.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 2 razy w roku szkolnym w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
b) spotkania z inicjatywy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej szkół w każdym innym terminie,
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
3. Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego szkół podstawowych
Cele:
1. Doskonalenie umiejętności zespołowego uczenia się nauczycieli (uczenie się z innymi i od innych).
2. Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym.
3. Planowanie i przygotowywanie konkursów szkolnych i pozaszkolnych.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 2 razy w roku szkolnym w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
b) spotkania z inicjatywy nauczycieli w każdym innym terminie,
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności nauczycieli na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
4. Sieć nauczycieli języka polskiego gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Cele:
1. Promowanie współpracy nauczycieli języka polskiego gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych Miasta Konina oraz poprawa koleżeńskiej współpracy wśród nauczycieli.
2. Doskonalenie umiejętności zespołowego uczenia się nauczycieli (uczenie się z innymi i od innych).
3. Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym.
4. Wprowadzanie międzyszkolnego wymiaru doskonalenia nauczycieli.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 2 razy w roku szkolnym w terminie zaproponowanym przez koordynatora (w konsultacji z nauczycielami),
b) spotkania wynikające z bieżących potrzeb z inicjatywy doradcy metodycznego/nauczycieli szkół w każdym innym terminie,
c) komunikacja za pomocą poczty elektronicznej (i/lub portali społecznościowych) – dzielenie się doświadczeniem (np. dotyczącym zagadnień metodycznych), wypracowanymi materiałami (np. prezentacje, scenariusze zajęć, przykłady tematów wypracowań, wybory tekstów ikonicznych, publikacje), wiedzą o ciekawych wydarzeniach edukacyjnych (np. konkursy, konferencje, szkolenia) itp.,
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności nauczycieli na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
5. Sieć nauczycieli matematyki
Cele:
1. Promowanie współpracy nauczycieli matematyki szkół Miasta Konina oraz poprawa koleżeńskiej współpracy wśród nauczycieli.
2. Doskonalenie umiejętności zespołowego uczenia się nauczycieli matematyki (uczenie się z innymi i od innych).
3. Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym.
4. Wprowadzanie międzyszkolnego wymiaru doskonalenia nauczycieli.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 2 razy w roku szkolnym w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
b) spotkania z inicjatywy nauczycieli matematyki szkół w każdym innym terminie,
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, interesujące wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności nauczycieli matematyki na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
6. Sieć nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie
CELE
1. Wymiana doświadczeń między uczestnikami.
2. Analiza przykładów dobrych praktyk.
3. Poszerzenie kompetencji uczestników.
4. Tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby nauczycieli uczestniczących w sieci.
5. Nawiązywanie kontaktów i współpraca szkół.
6. Korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.
STRUKTURA SIECI, SCHEMAT ORGANIZACYJNY
1. Uczestnicy: nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół Miasta Konina.
2. Koordynator (funkcja organizatorska): nauczyciel doradca metodyczny MODN, Aneta Bylewska-Kurek
3. Sposób komunikacji:
- spotkania, co najmniej 2 razy w roku szkolnym, w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
- spotkania z inicjatywy nauczycieli w każdym innym terminie,
- dzielenie się wypracowanymi materiałami, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
- korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej
ZASADY DZIAŁANIA SIECI
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
ZASADY EWALUACJI
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
7. Sieć nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
Sieci Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych składa się z podsieci:
Cele:
1. Koleżeńska współpraca nauczycieli w zakresie realizacji podstawy programowej z geografii, fizyki, chemii, biologii i przyrody (dobre praktyki i korelacja międzyprzedmiotowa).
2. Promowanie współpracy pomiędzy nauczycielami III i IV etapu edukacyjnego ze szkół miasta Konina oraz poprawa koleżeńskiej współpracy wśród nauczycieli geografii i przedmiotów przyrodniczych.
3. Nabywanie umiejętności zespołowego uczenia się (uczenie się z innymi i od innych).
4. Promowanie wśród nauczycieli i uczniów konkursów przedmiotowych i przyrodniczo-ekologicznych.
5. Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym, generowanie pomysłów, inicjowanie nowych działań.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 2 razy w semestrze roku szkolnego (w terminie zaproponowanym przez koordynatora i w porozumieniu z uczestnikami sieci),
b) spotkania z inicjatywy koordynatorów lub nauczycieli szkół (wg potrzeb),
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami z innymi nauczycielami i koordynatorami sieci MODN (biologii, przyrody, geografii, chemii i fizyki), np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
Zasady działania sieci:
Współorganizacja spotkań, tzn. uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce i miejscu spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności nauczycieli na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji:
Wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
8. Sieć nauczycieli przedmiotów artystycznych
CELE
· Celowe wykorzystanie środków formalnych do ekspresji własnej w działaniu plastycznym.
· Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę.
· Doskonalenie umiejętności zespołowego uczenia się nauczycieli (uczenie się z innymi i od innych).
· Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co drugi miesiąc (w roku szkolnym) w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
b) spotkania z inicjatywy nauczyciela w każdym innym terminie,
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, np. warsztaty, prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc.
(poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności nauczycieli na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
9. Sieć nauczycieli wychowania fizycznego
Cele:
1. Budowanie dobrych relacji między nauczycielami różnych szkół.
2. Tworzenie platformy wzajemnego wsparcia w podejmowanych działaniach oraz obszarach metodycznych poprzez dzielenie się doświadczeniami.
3. Popularyzowanie i upowszechnianie dobrych praktyk nauczycieli wychowania fizycznego na wszystkich poziomach edukacyjnych.
4. Nabywanie umiejętności zespołowego uczenia się (uczenie się z innymi i od innych).
5. Poszerzanie kompetencji osobistych i zawodowych uczestników sieci.
6. Tworzenie nowych rozwiązań metodyczno – organizacyjnych oraz wspierania nowatorskich działań nauczycieli.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 2 razy w roku szkolnym w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
b) spotkania z inicjatywy nauczycieli w każdym innym terminie,
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności nauczycieli na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.
10. Sieć pedagogów i psychologów szkolnych
Sieć współpracy i samokształcenia pedagogów i psychologów szkolnych (problemowa) „Profilaktyka w szkole”
Cele:
1. Promowanie współpracy pedagogów i psychologów szkolnych jako specjalistów szkół Miasta Konina oraz poprawa koleżeńskiej współpracy wśród pedagogów i psychologów jako istotny czynnik rozwoju pracy wychowawczej, profilaktycznej i pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach.
2. Nabywanie umiejętności zespołowego uczenia się pedagogów i psychologów szkolnych (uczenie się z innymi i od innych).
3. Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym.
4. Wspólne wypracowywanie dokumentów, rozwiązań diagnostycznych, interwencyjnych itp.
5. Wprowadzanie międzyszkolnego wymiaru doskonalenia nauczycieli, pedagogów i psychologów.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
1. Uczestnicy: pedagodzy i psycholodzy szkolni szkół Miasta Konina.
2. Koordynator (funkcja organizatorska): nauczyciel – doradca metodyczny MODN (będący pedagogiem szkolnym), Wioletta Wanat
3. Sposób komunikacji:
· spotkania: inicjujące w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
· kolejne spotkania z inicjatywy uczestników sieci we wspólnie uzgadnianym terminie,
· dzielenie się wypracowanymi materiałami i informacjami drogą poczty elektronicznej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności pedagogów i psychologów na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oraz jakość pracy szkoły oceniają uczestnicy sieci podczas spotkań (w rundce wypowiedzi).
Ponadto możliwe inne formy ewaluacji.
11. Sieć nauczycieli kreatywnych
Sieć współpracy i samokształcenia (problemowa) „Nauczanie –nasza pasja”.
Cele:
Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami na uatrakcyjnienie lekcji i wzrost zaangażowania uczniów w naukę oraz tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się. Owocem działalności sieci ma być tworzenie BANKU POMYSŁÓW.
Cele szczegółowe
1. Nabyć umiejętności skutecznego motywowania uczniów do aktywności podczas zajęć;
2. Uzyskać wiedzę na temat wzmacniania poczucia własnej wartości ucznia;
3. Poznać strategie i narzędzia do odkrywania potencjału ucznia;
4. Poznać metody nauczania adresowane do ucznia o zróżnicowanym potencjale intelektualnym;
5. Wymiana doświadczeń;
6. Możliwość zawarcia nowych znajomości zawodowych;
7. Uzyskanie merytorycznego i metodycznego wsparcia;
8. Praca zespołowa nauczycieli;
9. Analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników;
10. Współpraca między szkołami.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 1 raz na kwartał w terminie zaproponowanym przez koordynatora i/lub z inicjatywy członków sieci
b) spotkania z inicjatywy doradcy i nauczycieli w terminie wspólnie ustalonym
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, odnalezionymi w zasobach Internetu czy uzyskiwanymi podczas udziału w szkoleniach, kursach, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności na spotkaniach sieci oraz krótka notatka służbowa sporządzona przez doradcę metodycznego na temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny oraz podczas wspólnych rozmów na każdym spotkaniu sieci
12. Sieć dyrektorów szkół i placówek (KLUB DYREKTORÓW)
CELE
1. Doskonalenie umiejętności zespołowego uczenia się dyrektorów (uczenie się z innymi i od innych).
2. Dzielenie się zasobami wiedzy praktycznej, przemyśleniami i refleksjami, autorskimi rozwiązaniami, dorobkiem zawodowym.
3. Wprowadzanie międzyszkolnego wymiaru doskonalenia nauczycieli i dyrektorów.
Struktura sieci, schemat organizacyjny:
a) spotkania co najmniej 2 razy w roku szkolnym w terminie zaproponowanym przez koordynatora,
b) spotkania z inicjatywy dyrektora/dyrektorów szkół/przedszkoli w każdym innym terminie,
c) dzielenie się wypracowanymi materiałami, np. prezentacje, scenariusze, publikacje, ciekawe wydarzenia edukacyjne, konferencje, szkolenia, etc. (poczta elektroniczna),
d) korzystanie z materiałów i forum dyskusyjnego za pomocą Platformy Edukacyjnej.
Zasady działania sieci:
Dominuje samoregulacja i samoorganizacja, tj. uczestnicy decydują o zasadach współpracy oraz zakresie działań, tematyce spotkań.
Dokumentację stanowi lista obecności dyrektorów/wicedyrektorów na spotkaniach sieci oraz temat spotkania.
Zasady ewaluacji
Efektywność, przydatność i wpływ współpracy w sieci na indywidualny rozwój oceniają uczestnicy sieci w ankiecie ewaluacyjnej za każdy rok szkolny.